Wśród rodziców jest dość powszechne przekonanie, że sukces ich dzieci jest gwarantowany przez naukę alfabetu w pierwszym roku życia, uczęszczanie na liczne zajęcia pozalekcyjne  lub posiadanie nowych gadżetów. Niemniej sukces zaczyna się od czegoś znacznie prostszego – zachęcania dzieci do pomocy w domu.

Zadając pracę swoim dzieciom, nie czyni to z nikogo złego rodzica, ale uczy dzieci umiejętności, które przyczyniają się do szczęśliwego i spokojnego życia. Pociechy, które zaczynają pomagać w wieku trzech lub czterech lat, zakładają dobre rodziny i utrzymują zdrowe relacje z przyjaciółmi; osiągają sukces na studiach i w pracy, szybciej stają się samodzielne. I chociaż wydaje się, że ze względu na obowiązki w domu, dzieci mają mniej czasu na zajęcia pozalekcyjne, pomaga im to pracować wytrwale i lepiej na różnych płaszczyznach życia.

Wypełnianie obowiązków domowych pomaga zrozumieć sens posiadania umiejętności, usamodzielnienia się, poczucia odpowiedzialności oraz empatii i szacunku wobec innych; dzięki temu dzieci szybciej stają się lepszymi. Jest to oczywiste, że dzięki obowiązkom dzieci uczą się jak dbać o dom. Poniżej przedstawiamy inne korzyści z wykonywania przez dzieci zadań domowych:

Etyka pracy: Dzieci, jeśli muszą pomagać w domu, zdają sobie sprawę, że dobre życie nie zostanie im podane na talerzu. Uczą się, że paca jest wymagana, aby osiągnąć coś w życiu i nie można brać tego co otrzymują od rodziców za należność. Jeśli siedzą na kanapie oglądając film, podczas gdy mama sprząta wokół nich i podaje im jedzenie, cóż… prawdziwe życie będzie dla nich szokiem!

Praca w zespole: Obowiązki dają dzieciom poczucie bycia częścią czegoś większego, posiadają coś co wnoszą do zespołu, czyli rodziny. I tu jest ogromny sens spełnienia w tym co się robi. Poczucie sensu współpracy z pewnością przyniesie korzyści na studiach, w pracy i w rodzinie.

Szacunek i troska o innych: Obowiązki nie uczą egoizmu, ale przynoszą korzyść całej rodzinie – począwszy od przyciętego trawnika, z którego korzystają z przyjemnością wszyscy domownicy, czy dobrze przygotowanego posiłku, który ucieszy wszystkich, a skończywszy na posprzątanym salonie, by milej spędzać wspólnie czas. To zachęca dzieci do myślenia nie tylko o sobie i powoduje, że zaczynają one zastanawiać się jak mogą pomóc osobom wokół; powoduje to wzrost hojności, zamiast skupiania się na sobie. To pomaga także być bardziej wdzięcznymi, gdy ktoś zrobi coś dla nich!

Odpowiedzialność: Poprzez dawanie dziecku konkretnego zadania, ono zdaje sobie sprawę, że funkcjonowanie rodziny zależy także od niego samego i od wykonanego przez nie obowiązku – czegoś co ma wpływ na jakość życia wszystkich. Dzieci uczą się na poziomie podświadomości, że ich działania mają wpływ na innych, podobnie jak niewykonanie zadania. Poczucie odpowiedzialności wobec innych kształtuje dobrego obywatela.

Porządek: Mając konkretne zadania do wykonania, dziecko uczy się porządkować i organizować swój czas. Dzieci nie mogą mieć długiej listy rzeczy do zrobienia, niemniej odpowiednio dopasowane obowiązki, pomogą im zwalczyć lenistwo i nauczą wykonywania pracy przed odpoczynkiem (a nie po).

Tamara El-Rahi

 

Więcej na stronie:

http://www.mercatornet.com/family_edge/view/childhood-chores-are-a-predictor-of-success/17487